torsdag 3. november 2016

Disse turene gikk vi med Googlekula

Fylkesmann Lars Sponheim, Ordfører Roald Aga Haug, Rådgiver Rolf Bøen og Rådmann Ole-Jørgen Jondahl fikk møte Googleline og høre om hvordan dette kan bidra til økt sikkerhet i fjellheimen.
Da er Google kula vendt hjem til Asker og dens forvalter Bjørn Heidenstrøm. Nå er det registrering og innsending av Hard Disker som skal på plass.

Dette prosjektet har vært en drøm å jobbe med. Det tok oss 2 måneder, men potensialet er enormt. Det var derfor en glede å presentere dette for Fylkesmann Lars Sponheim da han besøkte Odda i oktober.

Det er så mange å takke for at dette skjedde. Først Google - som tok kontakt med Bjørn Heidenstrøm. og til NRK Beta som lagde podcast med Bjørn. Det var nemlig den jeg hørte og ble interessert i å lage et prosjekt.
En takk til Odda kommune som fant midler til å finansiere dette prosjektet. Og en stor takk til bærehjelpene: May Britt Buer, Jostein Kaland, Sondre Buer, Sjur Øygard, Eivind Øyre Thrones og Christiane Hansen.

Til slutt: Nok en stor takk til Bjørn Heidenstrøm for inspirasjon, vilje, visjon og kunnskap til å løfte friluftsliv inn i en digital mulighetsverden. Vi i Odda skal ta dette videre - så langt vi klarer det

Her er dokumentasjon fra alle turene vi har "trekket" i Odda kommune. Så gleder vi oss til å vise de endelige turene til hele verden :-)

Trolltunga
7. september tok vi helikopter opp til Trolltunga. Det ga oss fred og ro fra turister til å filme og forberede "ruta" vi gikk nede på tunga. Så var det veien hjem.

Bjørg Heidenstrøm hadde kula på ryggen hele veien. Det ble mange hyggelige stopp med nysgjerrige turister fra hale verden, mens jeg filmet og dokumenterte.

Lilletopp

8. september var det min tur til å bære Googlekula. Det ble Lilletopp, med små avstikkere og hele veien opp til utsiktspunktet mot Sørfjorden.

Buerbreen
Samme dag (8. september) dro Bjørn og jeg like godt opp i Buerdalen og gikk hele veien opp til Buerbreen. Fantastisk tur og herlig mestringsfølelse :-)

Topp
På grunn av feilregistrering på Trolltungaturen gikk Sjur Øygard, Kari Anne Kvestad Krpkevik og meg opp til Topp. Der gjennomførte vi en nyregistrering av veien rundt vannet og utenom hytteområdet. Dette legges så inn i den offisielle Trolltungaturen.

Reinanuten
Torsdag 15. september var det strålende vær og jeg ringte May Britt Buer. Hun var klar for en treningsøkt. sammen gikk vi opp 1000 meter og havnet på Reinanuten. Fantastisk utsikt til breen og fantastisk frihetsfølelse. På tur oppover fikk vi følge med sønnen til May Britt. Han måtte jo så klart få bære kula han også. Så da ble Sondre med.

Løypestrengen
På vei ned hadde Bjørn Buer og Audun Holm Johanson lagt en plan. Vi ville sende Googlekula (verdt 500.000,-) gjennom lufta ned fra fjellet og helt ned til bunnen av dalen. Løypestrengen til Bjørn ble testet før vi gikk opp. Festeanordningen ble filmet og vi sendte kula ned med hjelp på begge sider og walkie talkie. Vi aner ikke om denne turen blir lagt ut av Google, men det var sabla kult å få det til - nå er det hvertfall en mulighet for å sitte 300m over bakken, midt i Buerdalen, mellom norske fjell, eller, fosser, brearmer og vann!

Googleline i løypestreng - på vei utover Buerdalen og 300 meter rett ned.
Buerdalen
To dager senere - 17. september - gikk Eivind Øyre Trones med Googleline (som hun nå blir hetende) fra Buer og hele Buerdalen ned til Jordal. Der svingte han til venstre, langs Sandvinvannet og gikk bort til parkeringen ved Campingplassen.

Der tok jeg over og gikk innom alle de offisielle stiene på Hovden, gangbrua over Opo, minnesmerket for Patterson og stien ned langs Opo - til sykehuset. Ved å gå hele veien bort til Røldalsveien ble regitsreringen koblet til eksisterende Streetview i Odda og man kan "gå" fra sentrum og helt opp ti Reinanuten og Buerbreen.

Kulturstien på Mannsåker
Den 18. september var det nok en gang Eivind Øyre Trones som skulle på tur. Denne gang gikk han sammen med Christiane Hansen. De tok hele den oppmerkede kulturstien på Mannsåker. Det skal bli veldig spennende å senere jobbe med innleggelse av digitale elementer i denne stien og gjøre innholdet på stien tilgjengelig digitalt.

Her ble det litt ca.tegninger av stien i og med at kartgrunnlaget var så dårlig, men bildene som ble registrert er fra stien osv.
Eidesnuten
Den 6. oktober var det nok en gang fantastisk vær i Odda. Jeg ringte til Jostein Kalan og Eivind Øyre Trones. Sammen gikk vi opp til Eidesnuten. Men i tillegg gikk vi opp to avstikkere, samt hele veien ned til Campingen. På denne måten blir gatenettet fra Røldalsveien utvidet med Eidesnuten som ytterpunkt.

Takk til Jostein og Eivind som var med på å frakte Googleline opp og ned til Eidesnuten.
Freimsstølen
Mandag 10. oktober var det Mat Britt Buers om tok med seg Googleline og gikk hele veien opp til Freimstølen. hun gikk også litt videre mot Rossnos før hun stoppet på en utstiktspost og ringte meg: Full harddisk. Vi får nyte det som nytes kan :-)

Oddavarden
Med ny harddisk og oppladede batterier gikk Jostein Kalan fra parkeringsplassen på Årekoll og opp ti Oddavarden. Det var en vakker høstdag 11. oktober og jeg gleder meg til å finne denne turen på Google streetview Natur i mars...for her har jeg ikke gått selv.

Odda sentrum
Litteratursymposiet fyller Odda med liv. Handelstanden erobrer gaterommet og folke stimler sammen for opplevelser. Det er lørdag 15. oktober og jeg ringer til Eivind Øyre Trones. Har spenner på seg Googleline og spaserer gjennom de folkefulle sentrumsgatene og filmer til verdensarven på nett. Det må da bli noen vanvittig kule bilder av odda som destinasjon for 100.000 turister neste sesong?

Solsiden
Da Eivind kom tilbake til meg i Ragdeveien hadde jeg et siste ønske. Eivind gikk derfor det jeg kaller The Sunny Walk: Fra Tyssedalseveien går du opp hele Ragdeveien. Over elven og videre ned igjen på Freimsveien. Dette er bilveier som fører frem til turområdet i Freimslia, Freimsstølen, Rossnoss og videre over til Trolltunga. Fra Ragdeveien har du også muligheten til å gå videre inn på kulturstien over Mannsåker. Ringen er sluttet.

Avsluttning
Så gjenstår det å se om vi har gjort alt riktig. Er kvaliteten god nok for Google? Om så er, og alt legges ut, blir vi den best dokumenterte turistkommunen i Norge. Bare fra Trollynga og ned tok vi ca 220.000 bilder. Alt legges ut på Google Streetview Nature. Velkommen til Odda sesongen 2017 :-)